Het verhaal van Ann
WERKPLEK: Rentree


Toen ik ongeneeslijk ziek bleek, heeft mijn leven even stil gestaan. Toen na een tijd de ziekte kon gestabiliseerd worden, wilde ik dat leven ook terug oppikken. Zodra het fysiek mogelijk was, ging ik dus graag terug aan het werk. De coronaperiode was voor mij hierbij een zegen dankzij het fulltime telewerk. En ideale manier om de terugkeer naar het werkleven zachtjes te laten verlopen.
Maar eens de covidcrisis voorbij, bleek dat werken toch zwaarder dan verwacht. Ik had nu wel aanpassingen nodig om het gevraagde werk vol te kunnen houden. Ik stuitte op veel onzekerheid en onduidelijkheid. Hoe vraag je dat aan je werkgever? Waar moet je op letten? Wat kan en wat kan niet?
Via de maatschappelijk werker van het ziekenhuis kwam ik in contact met Rentree. Daar werd ik onmiddellijk verder geholpen. Ik kreeg al snel een coach toegewezen met wie het direct klikte. Ze stelde me gerust dat het niet abnormaal was om moe te zijn, dingen niet meer zo vlot te kunnen. Die informatie was al zeer helpend want ik legde de lat anders veel te hoog.
Maar vooral ondersteunt ze me in de communicatie met werkgever en collega’s. Voor hen lijken er immers maar twee standen te bestaan: je bent ziek en blijft thuis OF je bent niet ziek en komt werken. De grijze zone daartussen, het werken maar toch niet helemaal hetzelfde als vroeger… dat was en blijft voor hen moeilijk om te begrijpen en mee om te gaan. Dankzij mijn coach voel ik me veel sterker als ik in gesprek ga en zo kon ik toch al een aantal belangrijke aanpassingen verkrijgen. Ze vangt mijn frustraties op als het weer eens ergens vastloopt, is mee blij wanneer het wel lukt, geeft informatie die ik zelf niet zou kunnen vinden…
Voor mij is Rentree één van de belangrijkste schakels in mijn re-integratie. Na elk gesprek voel ik me een pak beter en zie ik weer welke volgende stappen ik kan zetten. Niets dan lof dus!
Ann, bediende